Het 237 meter lange schip gaat in 2023 in opdracht van het Deense Ørsted Wind Power de funderingen plaatsen voor twee Duitse windparken. Daarop komen 103 windturbines van elf megawatt van Siemens Gamesa. De waarde van de opdracht is niet bekendgemaakt.

Het bijzondere van ‘Les Alizés’ is dat het schip niet zoals zoals andere installatieschepen werkt met het  jack-up systeem, waarbij een schip zichzelf langs uitschuifbare poten opvijzelt. In plaats daarvan wordt het als eerste in zijn soort uitgerust met een geavanceerd dynamic positioning-systeem en gaat het drijvend onderdelen van windturbines installeren.

Enorme kraan

Het vaartuig krijgt een enorme kraan met een hijsvermogen van 5.000 ton en een maximale hijshoogte van 125 meter. Dat betekent dat het niet geschikt is voor de installatie van de nieuwste windturbines van twaalf megawatt en meer. Daarvan moet het zware generatorhuis (nacelle) op meer dan 150 meter hoogte boven het zeeniveau worden geplaatst.

De Belgische concurrent Deme heeft eveneens een installatieschip met dynamic positioning en een kraan van 5.000 ton in aantocht. Deze ‘Orion’ had al in de vaart moeten zijn, maar tijdens een overbelastingstest in het Duitse Rostock in mei vorig jaar stortte de gloednieuwe Liebherr ineen. De fabrikant kondigde in september aan dat de kraan zou worden gerepareerd, maar het is nog onduidelijk wanneer het schip in de vaart komt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding