De Deense groep heeft volgens ‘container watcher’ Alphaliner 4.249.659 slots aan teu-capaciteit ter beschikking. Dat is slechts 10.817 teu meer dan de Zwitsers/Italiaanse runner-up, minder dan de helft van één schip van de laatste generatie, de zogenoemde ‘megamaxen’ van rond de 24.000 teu.

Grootste containerrederij

Dat MSC Maersk na meer dan 25 jaar opvolgt als ‘s werelds grootste containerrederij staat al geruime tijd vast. De eerste heeft bijna vier keer zoveel nieuwe scheepscapaciteit in bestelling als Maersk: 58 schepen van samen 993.000 tegen 25 van samen 255.000 teu. Het moment van de definitieve machtsovername is daarmee vooral afhankelijk van het opleveringstempo van de nieuwe schepen.

De in Genève gevestigde rederij, die als enige in de top-10 nog volledig in familiehanden is en nooit financiële cijfers publiceert, heeft zijn vloot in het bijna afgelopen jaar veel sterker uitgebreid dan de Denen. Zodra duidelijk werd dat de containertarieven nog geruime tijd torenhoog zouden blijven, is MSC massief op jacht gegaan naar bestaande tonnage. Zodoende heeft de rederij sinds eind vorig jaar meer dan honderd tweedehands schepen opgekocht.

Oprichter

Dat hangt deels samen met de ontstaansgeschiedenis van de van oorsprong Napolitaanse rederij, die in 1970 met twee overgenomen bootjes zijn eerste dienstje opzette. Oprichter en voormalig scheepskapitein Gianluigi Aponte bleef vervolgens bijna 25 jaar lang alleen met tweedehands gekochte en gecharterde schepen varen. Pas in 1994 bestelde hij bij de Italiaanse scheepswerf Fincantieri zijn eerste nieuwe schepen.

De eigen vloot van de Apontes telt nu volgens Alphaliner 250 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 1,46 miljoen teu. Dat is nog altijd een stuk minder dan Maersk, die 323 eigen schepen van samen 2,42 miljoen teu in de strijd werpt. Ook als de huidige orderboeken daarbij worden geteld, is Maersk nog steeds de grootste, met afgerond 2,7 miljoen teu tegen 2,5 miljoen teu.

Chartermarkt

Maar de ingehuurde capaciteit van MSC is met 2,8 miljoen teu bijna een miljoen teu groter dan de 1,8 miljoen van Maersk. Ook dat past in de traditie van het familiebedrijf, dat altijd zeer actief op de chartermarkt is geweest. Opvallend is dat de 383 ingehuurde schepen van gemiddeld 7248 teu veel groter zijn dan de 408 door Maersk gecharterde schepen van gemiddeld 4790 teu.

Dat Maersk ook verhoudingsgewijs veel minder capaciteit in bestelling heeft (5,9% van de totale huidige vloot) dan MSC (23,4%) is een gevolg van strategische keuzes van de huidige topman Søren Skou. Die concludeerde enkele jaren geleden dat Maersk genoeg had aan een vloot van zo’n vier miljoen teu en zijn klanten niet alleen zeetransport, maar ook aanverwante logistieke diensten moest gaan verkopen.

Nulemissie

Bovendien verklaarde hij toen dat Maersk alleen nog nulemissie-schepen in de vaart zou brengen. Schepen met conventionele aandrijving laten bouwen, leidt in zijn optiek tot kapitaalvernietiging omdat die in de toekomst mogelijk versneld moeten worden afgestoten. Binnen en buiten Maersk is er veel twijfel over die keus, omdat er nog een lange weg te gaan lijkt te zijn voordat grote zeeschepen commercieel elektrisch of op waterstof of ammoniak kunnen varen.

Een andere Søren zal het moment dat de Italianen de nummer 1-positie overnemen waarschijnlijk als een persoonlijk succes opvatten. Søren Toft stapte twee jaar geleden op als COO van Maersk om CEO te worden van MSC. Vanwege de concurrentiegevoeligheid van die transfer mocht hij evenwel pas eind vorig jaar daadwerkelijk aan de slag. Toen hij uit Kopenhagen vertrok, was hij daar de hoogste operationele man van ‘s werelds grootste containerrederij, binnenkort is hij in dat Genève als hoogste uitvoerende baas.

Scheepvaartimperium

Hij legt verantwoording af aan de 81-jarige Gianluigi Aponte, die als voorzitter nog steeds zelf aan het roer staat van het scheepvaartimperium, dat inmiddels ook een uitgebreide cruiserederij en een terminaldivisie omvat. Er is al veel gespeculeerd over het moment dat hij de scepter definitief overdraagt aan zijn zoon Diego, die momenteel de titel van president heeft. Daaraan durven we er nog wel één toe te voegen. Misschien vindt hij het bereiken van de status ‘van niets naar grootste containerrederij ter wereld’ wel een mooie aanleiding om de zeggenschap over zijn levenswerk aan de volgende generatie toe te vertrouwen. Dat zou dus ergens in de loop van het komende jaar zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement