De Europese expediteurskoepel Clecat stuurde onlangs een brief aan Brussel om actie af te dwingen. De organisatie wijst de Commissie op de prijsstijgingen in de containervaart, die in Europa de afgelopen anderhalf jaar hebben geleid tot forse en schadelijke inflatie. De oorlogskas die de containerrederijen met hun woekergedrag hebben opgebouwd, gebruiken ze nu om expediteurs in de verdrukking te brengen, stelt Clecat.

Vorige week besloten de mededingingsautoriteiten in de VS, het VK, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland om gezamenlijk actie te ondernemen. ‘Bedrijven in de wereldwijde supply chain’ hebben van deze waakhonden een kennisgeving ontvangen dat overtreding van de concurrentieregels niet door de beugel kan. Partijen die verstoringen in logistieke ketens aangrijpen om verboden prijsafspraken te maken, kunnen juridische stappen verwachten, zo stellen de Angelsaksische landen.

Brussel ziet tot nu toe geen aanleiding om zich aan te sluiten bij deze zogenoemde ‘five eyes’-aanpak. De expediteurs zijn daar woest over en willen dat Brussel ‘met urgentie’ onderzoek doet naar de mate van concentratie, consolidatie, coördinatie en kartelvorming ‘in de upstreammarkt voor containerlijnvaart die de EU bedient, en de downstreammarkt voor expediteursdiensten’.

Kartelvrijstelling

Clecat wijst in de brief verder op de kartelvrijstelling die rederijen in de containervaart genieten. In dat licht is het volgens de expediteursvereniging onaanvaardbaar dat rederijen proberen de rol van expediteurs over te nemen. ‘Zij gebruiken hun monsterwinsten om de competitie aan te gaan met een sector die deze vorm van immuniteit niet heeft’, zegt Clecat-voorzitter Nicolette van der Jagt.

In een reactie zegt Brussel dat de uitzonderingspositie van de containerrederijen verloopt in 2024. Tegenover het Amerikaanse vakblad The Loadstar zegt een Commissiewoordvoerder voor die datum ‘de impact en relevantie’ van die regeling te evalueren om vast te stellen of de kartelvrijstelling ‘moet worden voortgezet en, zo ja, onder welke voorwaarden’.

De brandbrief van Clecat volgt kort nadat verschillende reders recordverdiensten hebben gerapporteerd in hun jaarverslagen. Maersk, Hapag-Lloyd, OOCL en ONE maakten stuk voor stuk melding van een verveelvoudiging van de winst.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement