De averij-grosse-procedure, die betekent dat verladers zullen moeten gaan meebetalen aan het redden van het schip en hun lading, is in werking gezet nu deze week duidelijk is geworden dat de bergingsoperatie een extra dure grap gaat worden. Twee pogingen van bergingsbedrijf Donjon-Smit (Boskalis) om het containerschip vlot te trekken, mislukten dinsdag en woensdag. Ondanks het inzetten van een toenemend aantal sleepboten – eerst vijf, daarna zeven – was er geen beweging te krijgen in het vastgelopen vaartuig. Het schip had na zijn vertrek uit de haven van Baltimore een diepgang van 13 meter, terwijl de gemiddelde diepte van de baai maar 6,4 meter is.

Evergreen stelt in een statement dat het ‘alles heeft geprobeerd om het gestrande schip weer drijvend te krijgen’, maar dat het desondanks nog niet gelukt is. Tot averij-grosse is nu besloten, aldus de rederij, ‘aangezien de complexiteit van de verdere reddingsoperaties om het gestrande vaartuig zo snel mogelijk vlot te trekken, meer mankracht, equipment en kosten zal vergen’.

Op welke manier de bergers het varkentje alsnog denken te kunnen gaan wassen, is nog onduidelijk. Waarschijnlijk zal er nog meer modder weggebaggerd moeten worden onder het schip en worden er wellicht containers van boord gehaald om het schip lichter te maken.

De plaatselijke autoriteiten, die al een onderzoek zijn gestart naar de oorzaak van de stranding, kijken de bergers bij de reddingsoperatie ondertussen op de vingers. Dat bergers onder hoogspanning werken, wordt deze week ook weer duidelijk door een beroemde bergingsoperatie uit het verleden, die van de car carrier ‘Golden Ray’ voor de kust van de Amerikaanse staat Georgia in 2019. In Georgia is nu bekend geworden dat de lokale autoriteiten van Glynn County het Amerikaanse bergingsbedrijf T&T Salvage voor de rechter willen slepen op beschuldiging van ‘nalatigheid’ tijdens die 842 miljoen dollar kostende bergingsklus. De autoriteiten zeggen door de langdurige bergingsoperatie van de ‘Golden Ray’ belastinginkomsten te zijn misgelopen. Ook willen ze milieuschade vergoed zien. In verband daarmee worden ook de Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Glovis en de Amerikaanse scheepsagent Norton Lilly gedaagd.

Een geluk bij een ongeluk bij het ‘Ever Forward’-drama blijft, dat daar tot nu toe niets is gebleken van olielekkage en milieuschade, terwijl het schip bovendien buiten de vaargeul ligt, waardoor het in elk geval niet het overige scheepvaartverkeer hindert.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement