Ook de World Container Index van de Britse consultant Drewry ziet de prijzen verder dalen: het gemiddelde Shanghai-Rotterdam-tarief met 1% naar 8833 dollar per veertigvoets container (feu). Behalve een opvallend scherpe daling op de route Shanghai-Genua, waar het gemiddelde tarief volgens Drewry in een week tijd 10% onderuit ging, is de daling op alle vaargebieden voorzichtig. Al maanden gaan ze geleidelijk naar beneden.

Voor alle vaargebieden spreekt Drewry de verwachting uit, dat de tarieven ook de komende weken verder zullen dalen. Normaal gesproken beleeft de containervaart rond deze tijd het begin van het hoogseizoen en stijgen de tarieven juist flink, zoals vorig jaar het geval was, en het prijsverschil in vergelijking met vorig jaar kan de komende tijd dus hard gaan oplopen. Nu al is bijvoorbeeld het door Drewry berekende Shanghai-Rotterdam-tarief 35% goedkoper dan een jaar geleden.

Afkoeling

Het Britse onderzoeksbureau Transport Intelligence (TI) stelt in zijn nieuwe Ocean Freight Rate Tracker dat de markt afkoelt van de door Covid veroorzaakte oververhitting. Het bureau voorziet dat de tarieven in 2023 terug zullen keren naar een ‘normaal’ pre-pandemie-niveau. Tot die tijd zal de tarievendaling zich op een geleidelijke manier blijven voltrekken, verwacht TI.

Dalend consumentenvertrouwen door de oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan, met name de inflatie, zorgen voor een afnemende vraag naar goederen, maar doordat in juli nog altijd dertig miljoen Chinezen te maken hadden met een bepaalde vorm van lockdown, is er volgens TI waarschijnlijk ook minder geproduceerd en dus minder aanbod. Arbeidsmarkten die na de coronapandemie op volle toeren draaien en die de werkloosheid laag en lonen hoog houden, zorgen er volgens TI voor dat consumenten de hand niet volledig op de knip houden, waardoor er in elk geval niet een totale ‘vraagvernieting’ optreedt. Dat zorgt er volgens het onderzoeksbureau voor, dat de containertarieven niet in een vrije val terecht komen, maar langzaam en geleidelijk blijven dalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement