Helft omzet ONE was winst: 15 miljard dollar

op 29,3 miljard omzet

De Japanse rederij ONE heeft in 2022 bijna 15 miljard dollar nettowinst geboekt. Dat is ongeveer 750 miljoen euro minder dan in 2021. De omzet bedroeg 29,3 miljard dollar.

ONE
Foto: ONE

Dat blijkt uit cijfers die ONE onlangs publiceerde van het Japanse boekjaar 2022, dat loopt van 1 april tot 31 maart. Het vervoerde volume daalde in die periode tot 11 miljoen teu, een miljoen minder dan in 2021.

In het eerste halfjaar van 2022 noteerde ONE nog een recordwinst van ruim 11 miljard dollar. De rederij kon die lijn niet doortrekken in het tweede halfjaar, zoals het bedrijf in oktober al aankondigde. De winstvoorspelling van 15,3 miljard werd evenmin gehaald.

Geen voorspellingen

Volgens ONE is de daling in met name het vierde kwartaal te wijten aan grote voorraden in de VS en een dalende consumptie in Europa vanwege de stijgende inflatie. ONE wil nog geen winstverwachting voor 2023 uitspreken, daar zijn de omstandigheden volgens de rederij momenteel te onzeker voor.

De winst van het bedrijf, waar de containeractiviteiten van K Line, MOL en NYK zijn samengebracht, ligt nog altijd hoog in vergelijking met voorgaande jaren. In 2020 bleef er onderaan de streep 3,5 miljard dollar over, het jaar daarvoor was dat 105 miljoen dollar. In 2018, het jaar van de oprichting van ONE, was er zelfs sprake van een verlies van een half miljard.

Helft omzet ONE was winst: 15 miljard dollar | NT

Helft omzet ONE was winst: 15 miljard dollar

op 29,3 miljard omzet

De Japanse rederij ONE heeft in 2022 bijna 15 miljard dollar nettowinst geboekt. Dat is ongeveer 750 miljoen euro minder dan in 2021. De omzet bedroeg 29,3 miljard dollar.

ONE
Foto: ONE

Dat blijkt uit cijfers die ONE onlangs publiceerde van het Japanse boekjaar 2022, dat loopt van 1 april tot 31 maart. Het vervoerde volume daalde in die periode tot 11 miljoen teu, een miljoen minder dan in 2021.

In het eerste halfjaar van 2022 noteerde ONE nog een recordwinst van ruim 11 miljard dollar. De rederij kon die lijn niet doortrekken in het tweede halfjaar, zoals het bedrijf in oktober al aankondigde. De winstvoorspelling van 15,3 miljard werd evenmin gehaald.

Geen voorspellingen

Volgens ONE is de daling in met name het vierde kwartaal te wijten aan grote voorraden in de VS en een dalende consumptie in Europa vanwege de stijgende inflatie. ONE wil nog geen winstverwachting voor 2023 uitspreken, daar zijn de omstandigheden volgens de rederij momenteel te onzeker voor.

De winst van het bedrijf, waar de containeractiviteiten van K Line, MOL en NYK zijn samengebracht, ligt nog altijd hoog in vergelijking met voorgaande jaren. In 2020 bleef er onderaan de streep 3,5 miljard dollar over, het jaar daarvoor was dat 105 miljoen dollar. In 2018, het jaar van de oprichting van ONE, was er zelfs sprake van een verlies van een half miljard.