EU gaat ‘sjoemeltankers’ met Russische olie weren

ship-to-ship transfer

De Europese Unie gaat tankers weren die de ban op de invoer van Russische olie proberen te ontduiken.

Foto: Shutterstock

Schepen die een ship-to-ship transfer (STS), drijvende overslag tussen tankers, willen uitvoeren, moeten dit minimaal 48 uur van tevoren melden. Doen ze dit niet, dan mogen ze geen Europese haven binnenlopen. Die verplichting geldt voor de zogenoemde exclusieve economische zone, die tot 200 zeemijl uit de kust van de lidstaten loopt.

Ook wil Brussel geknoei met transponders aanpakken. Schepen die hun navigatie-volgsysteem manipuleren of uitschakelen bij het vervoer van Russische olie waarop het olie-importverbod of G7-prijsplafond van toepassing is, worden eveneens uit Europese havens geweerd.

Sancties

De nieuwe maatregelen maken deel uit van het jongste pakket sancties tegen Rusland en zijn bedoeld om het omzeilen daarvan te bemoeilijken. Volgens de publicatie in het ‘Officiële Journaal’ van de EU geldt het toegangsverbod ‘voor alle schepen, ongeacht hun vlag van registratie, en elke ship-to-ship transfer tijdens een reis naar de havens of sluizen van een lidstaat’.

Commercieel directeur Walter van der Pluym van het Rotterdamse Mariflex, gespecialiseerd in STS-transfer, noemt het ‘terecht’ dat de EU zijn tanden laat zien; ‘Dat geknoei moet gewoon worden aangepakt’. Volgens hem behandelt Mariflex al sinds begin dit jaar geen Russische olie meer. ‘Wij houden ons gewoon aan alle regels. We worden nog weleens gebeld door Russische opdrachtgevers, maar die moeten we dan teleurstellen’.

Over de weg

Brussel wil ook het omzeilen van het verbod om sanctiegoederen over de weg naar de EU aan te voeren aanpakken. Daarom komt er een volledig verbod om via trucks met Russische aanhangwagens en opleggers goederen naar de EU te vervoeren. Voor Russische en Wit-Russische trucks geldt al meer dan een jaar een inreisverbod.

Andersom weert Rusland overigens al sinds eind vorig jaar vrachtwagens uit ‘vijandige landen’, alle lidstaten van de EU, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Oekraïne. Als gevolg van de wederzijdse beperkingen is het vervoer over de weg tussen Rusland en de Europese Unie grotendeels weggevallen.

EU gaat ‘sjoemeltankers’ met Russische olie weren | NT

EU gaat ‘sjoemeltankers’ met Russische olie weren

ship-to-ship transfer

De Europese Unie gaat tankers weren die de ban op de invoer van Russische olie proberen te ontduiken.

Foto: Shutterstock

Schepen die een ship-to-ship transfer (STS), drijvende overslag tussen tankers, willen uitvoeren, moeten dit minimaal 48 uur van tevoren melden. Doen ze dit niet, dan mogen ze geen Europese haven binnenlopen. Die verplichting geldt voor de zogenoemde exclusieve economische zone, die tot 200 zeemijl uit de kust van de lidstaten loopt.

Ook wil Brussel geknoei met transponders aanpakken. Schepen die hun navigatie-volgsysteem manipuleren of uitschakelen bij het vervoer van Russische olie waarop het olie-importverbod of G7-prijsplafond van toepassing is, worden eveneens uit Europese havens geweerd.

Sancties

De nieuwe maatregelen maken deel uit van het jongste pakket sancties tegen Rusland en zijn bedoeld om het omzeilen daarvan te bemoeilijken. Volgens de publicatie in het ‘Officiële Journaal’ van de EU geldt het toegangsverbod ‘voor alle schepen, ongeacht hun vlag van registratie, en elke ship-to-ship transfer tijdens een reis naar de havens of sluizen van een lidstaat’.

Commercieel directeur Walter van der Pluym van het Rotterdamse Mariflex, gespecialiseerd in STS-transfer, noemt het ‘terecht’ dat de EU zijn tanden laat zien; ‘Dat geknoei moet gewoon worden aangepakt’. Volgens hem behandelt Mariflex al sinds begin dit jaar geen Russische olie meer. ‘Wij houden ons gewoon aan alle regels. We worden nog weleens gebeld door Russische opdrachtgevers, maar die moeten we dan teleurstellen’.

Over de weg

Brussel wil ook het omzeilen van het verbod om sanctiegoederen over de weg naar de EU aan te voeren aanpakken. Daarom komt er een volledig verbod om via trucks met Russische aanhangwagens en opleggers goederen naar de EU te vervoeren. Voor Russische en Wit-Russische trucks geldt al meer dan een jaar een inreisverbod.

Andersom weert Rusland overigens al sinds eind vorig jaar vrachtwagens uit ‘vijandige landen’, alle lidstaten van de EU, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Oekraïne. Als gevolg van de wederzijdse beperkingen is het vervoer over de weg tussen Rusland en de Europese Unie grotendeels weggevallen.