Maersk treft schikking, ‘Ever Given’-rechtszaak van de baan

schadevergoeding

Maersk heeft een schikking getroffen in de zaak die de Deense containerrederij deze zomer had aangespannen tegen onder meer concurrent Evergreen en scheepsmanager Schulte Group vanwege de blokkade van het Suezkanaal door containerschip ‘Ever Given’ in 2021.

ever given
Foto: Shutterstock

Maersk had afgelopen zomer een schadevergoeding geëist van 300 miljoen Deense kronen (44 miljoen dollar). De containerrederij heeft tegenover het Amerikaanse persbureau Bloomberg nu bevestigd dat er buiten de rechter om een schikking is getroffen en dat de zaak daarmee verder van de baan is, maar heeft verder geen details gegeven over de regeling, niet over de financiële afwikkeling en ook niet over de bedrijven waarmee het onderhandeld heeft.

Het feit dat Maersk überhaupt een zaak had aangespannen, kwam deze zomer ook slechts naar buiten dankzij spitwerk van de maritieme nieuwssite ShippingWatch. Schulte Group had destijds bevestigd dat er een zaak liep, terwijl Maersk toen commentaar weigerde.

De enorme ‘Ever Given’ (20.000 teu) lag in maart 2021 bijna een weeklang muurvast in het Suezkanaal, waardoor ook al het overige scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa in beide richtingen gestremd was. Volgens Maersk liepen circa vijftig van haar schepen destijds vertraging op als gevolg van het incident.

Maersk treft schikking, ‘Ever Given’-rechtszaak van de baan | NT

Maersk treft schikking, ‘Ever Given’-rechtszaak van de baan

schadevergoeding

Maersk heeft een schikking getroffen in de zaak die de Deense containerrederij deze zomer had aangespannen tegen onder meer concurrent Evergreen en scheepsmanager Schulte Group vanwege de blokkade van het Suezkanaal door containerschip ‘Ever Given’ in 2021.

ever given
Foto: Shutterstock

Maersk had afgelopen zomer een schadevergoeding geëist van 300 miljoen Deense kronen (44 miljoen dollar). De containerrederij heeft tegenover het Amerikaanse persbureau Bloomberg nu bevestigd dat er buiten de rechter om een schikking is getroffen en dat de zaak daarmee verder van de baan is, maar heeft verder geen details gegeven over de regeling, niet over de financiële afwikkeling en ook niet over de bedrijven waarmee het onderhandeld heeft.

Het feit dat Maersk überhaupt een zaak had aangespannen, kwam deze zomer ook slechts naar buiten dankzij spitwerk van de maritieme nieuwssite ShippingWatch. Schulte Group had destijds bevestigd dat er een zaak liep, terwijl Maersk toen commentaar weigerde.

De enorme ‘Ever Given’ (20.000 teu) lag in maart 2021 bijna een weeklang muurvast in het Suezkanaal, waardoor ook al het overige scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa in beide richtingen gestremd was. Volgens Maersk liepen circa vijftig van haar schepen destijds vertraging op als gevolg van het incident.