Staking buitenlandse truckers in Gräfenhausen breidt verder uit

Langeafstandsrijders eisen loon op

Een nieuwe staking van vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa en Azië duurt voort. Er staan nu meer dan 110 langeafstandsrijders met hun vrachtwagens op het Duitse tankstation Gräfenhausen bij Darmstadt, die loon opeisen van verschillende werkgevers. ‘Hun aantal zal verder toenemen’, zegt Ekin Öztürk van de internationale vakbond ETF. ‘De eerdere succesvolle stakingen in Gräfenhausen hebben iets teweeggebracht. Het tankstation is voor chauffeurs een symbool geworden.’

Foto: FaireMobilität

De nieuwe staking begon afgelopen dinsdag. Toen verzamelde zich een groep van twintig Georgische chauffeurs met vrachtwagens bij Gräfenhausen. Aanleiding voor deze staking waren de looneisen die de chauffeurs stellen aan het Poolse vrachtwagenconsortium Mazur Group of Agmaz-Lukmas-Imperia.

Ekin Öztürk van de European Transport Workers Federation (ETF) vertelt dat de onderhandelingen voor de groep Georgiërs vlot verliep. ‘De werkgevers wilden niet dat dit opnieuw zou uitlopen tot een langdurig conflict zoals eerder dit jaar gebeurde.’

Sinds de Georgiërs zich meldden bij Gräfenhausen, komen er dagelijks chauffeurs bij die zich een vergelijkbare situatie bevinden en achterstallige betalingen opeisen van hun werkgevers. Het gaat om bestuurders uit onder meer Georgië, Oezbekistan en Tadzjikistan.

‘Het gaat niet alleen meer om langeafstandsrijders die werken voor de Poolse bedrijven’, vertelt Öztürk. De groep is uitgegroeid tot meer dan 130 chauffeurs. ‘En we verwachten er meer’, zegt de vakbondsvrouw. Ter plekke worden ze opgevangen door een team van vakbondsmensen uit verschillende landen. Vanuit Nederland houdt onder meer FNV-bestuurder Edwin Atema zich bezig met de kwestie. Öztürk: ‘We proberen steeds met de betrokken werkgever in onderhandeling te gaan.’

Gräfenhausen is daarmee voor de langeafstandsrijders vanuit Oost Europa een symbolische plek geworden. ‘De eerdere successen motiveren andere chauffeurs om zich ook met misstanden te melden,’ meent Öztürk.

‘Einde niet in zicht’

Behalve de truckers die afreizen naar het Duitse tankstation, zijn er ook ‘zeer veel’ die contact opnemen met de bonden en met de ETF. Precieze aantallen heeft de vakbondsvrouw niet paraat, maar het zijn er ‘meer dan het aantal wat nu zich nu fysiek in Duitsland verzamelt.’

De bonden roepen de langeafstandsrijders ‘zeker niet’ op om naar Gräfenhausen te komen, maar wel om zich te melden met misstanden. ‘Het einde is nog lang niet in zicht. De staking brengt geen hervorming teweeg,’ meent Öztürk. ‘Individuele gevallen worden geholpen en dat is belangrijk, maar het is een veel breder probleem wat een Europese oplossing vraagt.’

Eerder al verklaarde EFT gezamenlijk met ITF dat multinationals bijdragen aan de erbarmelijke werkomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs, met stakingen zoals bij Gräfenhausen tot gevolg. Volgens de vakbonden gaat het bij de Poolse bedrijven om klanten als Ikea, Volkswagen, CH Robinson en Sennder. Sennder laat weten de samenwerking met Mazur te hebben stopgezet na de staking in april.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Staking buitenlandse truckers in Gräfenhausen breidt verder uit | NT

Staking buitenlandse truckers in Gräfenhausen breidt verder uit

Langeafstandsrijders eisen loon op

Een nieuwe staking van vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa en Azië duurt voort. Er staan nu meer dan 110 langeafstandsrijders met hun vrachtwagens op het Duitse tankstation Gräfenhausen bij Darmstadt, die loon opeisen van verschillende werkgevers. ‘Hun aantal zal verder toenemen’, zegt Ekin Öztürk van de internationale vakbond ETF. ‘De eerdere succesvolle stakingen in Gräfenhausen hebben iets teweeggebracht. Het tankstation is voor chauffeurs een symbool geworden.’

Foto: FaireMobilität

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu