Eemshaven maakt zich op om ‘Fremantle Highway’ te ontvangen

'Veilige haven'

Het is ‘zeer waarschijnlijk’ dat het autovrachtschip ‘Fremantle Highway’ naar Eemshaven wordt gesleept. Dat bevestigt woordvoerder Tim Lambeck van Groningen Seaports. Definitief is de bestemming nog niet, de risico’s worden momenteel in kaart gebracht.

Foto: Kustwacht

Groningen Seaports maakt zich op om de car carrier Fremantle Highway te ontvangen in Eemshaven, mits het veilig kan gebeuren. De risicoanalyse wordt momenteel nog uitgevoerd. ‘Brandhaarden lijken er niet meer te zijn aan boord, maar wanneer er onverhoopt toch opnieuw brand ontstaat dan vormt dat in de haven waar bijvoorbeeld ook een LNG-terminal is het nodige gevaar’, licht Lambeck toe.

Toch is de Eemshaven de meest waarschijnlijke plaats waar het schip naar toe kan worden gebracht. Andere kandidaten zijn het Duitse Wilhelmshaven en Bremerhaven, waarvandaan het schip is vertrokken. Eemshaven is in beeld vanwege de kortste afstand en vanwege de faciliteiten die de haven biedt voor de vervolgstappen in de berging van het schip.

Als het aan baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis ligt, kan de Fremantle Highway veilig worden versleept naar de Eemshaven. En daar is ondertussen de nodige haast bij geboden, legde topman Peter Berdowski dinsdagavond in Nieuwsuur uit. ‘Wat ons betreft gaat hij naar Eemshaven, dat is de simpelste en snelste route.’

1600 ton stookolie aan boord

Vorige week brak in de nacht van dinsdag op woensdag brand uit aan boord van het schip, dat op weg was van Bremerhaven in Duitsland naar de toegang van het Suezkanaal in Egypte. Volgens de Japanse rederij K-line zijn er 3783 auto’s aan boord.

Momenteel ligt het schip op zo’n 16 kilometer boven Schiermonnikoog en Ameland, waar het is geankerd en aan sleepboten vastligt. De ‘Fremantle Highway’ heeft naar opgave van het Duitse ministerie voor milieu 1600 ton stookolie en 200 ton scheepsdiesel aan boord. Oliebestrijdingsvaartuig ‘Arca’ blijft daarom ook in de buurt. Berdowki legde uit dat de wind nu goed staat. Wanneer deze naar het noordwesten draait, wordt het schip naar de kust geduwd en wordt het ‘onvoorspelbaar’ wat er gebeurt.

Door de brand, die op de bovenste dekken heeft gewoed zijn enkele dekken ingestort. Zo’n 800 auto’s die op de onderste dekken staan lijken nog intact te zijn. De lading zal in de ‘veilige haven’ van boord moeten worden gehaald. Bij Groningen Seaports heeft Koopman Logistics de capaciteit om daar een rol in spelen. Directeur Klaas Koopman zegt nog niet gebeld te zijn om dit uit te voeren.

Eemshaven maakt zich op om ‘Fremantle Highway’ te ontvangen | NT

Eemshaven maakt zich op om ‘Fremantle Highway’ te ontvangen

'Veilige haven'

Het is ‘zeer waarschijnlijk’ dat het autovrachtschip ‘Fremantle Highway’ naar Eemshaven wordt gesleept. Dat bevestigt woordvoerder Tim Lambeck van Groningen Seaports. Definitief is de bestemming nog niet, de risico’s worden momenteel in kaart gebracht.

Foto: Kustwacht

Groningen Seaports maakt zich op om de car carrier Fremantle Highway te ontvangen in Eemshaven, mits het veilig kan gebeuren. De risicoanalyse wordt momenteel nog uitgevoerd. ‘Brandhaarden lijken er niet meer te zijn aan boord, maar wanneer er onverhoopt toch opnieuw brand ontstaat dan vormt dat in de haven waar bijvoorbeeld ook een LNG-terminal is het nodige gevaar’, licht Lambeck toe.

Toch is de Eemshaven de meest waarschijnlijke plaats waar het schip naar toe kan worden gebracht. Andere kandidaten zijn het Duitse Wilhelmshaven en Bremerhaven, waarvandaan het schip is vertrokken. Eemshaven is in beeld vanwege de kortste afstand en vanwege de faciliteiten die de haven biedt voor de vervolgstappen in de berging van het schip.

Als het aan baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis ligt, kan de Fremantle Highway veilig worden versleept naar de Eemshaven. En daar is ondertussen de nodige haast bij geboden, legde topman Peter Berdowski dinsdagavond in Nieuwsuur uit. ‘Wat ons betreft gaat hij naar Eemshaven, dat is de simpelste en snelste route.’

1600 ton stookolie aan boord

Vorige week brak in de nacht van dinsdag op woensdag brand uit aan boord van het schip, dat op weg was van Bremerhaven in Duitsland naar de toegang van het Suezkanaal in Egypte. Volgens de Japanse rederij K-line zijn er 3783 auto’s aan boord.

Momenteel ligt het schip op zo’n 16 kilometer boven Schiermonnikoog en Ameland, waar het is geankerd en aan sleepboten vastligt. De ‘Fremantle Highway’ heeft naar opgave van het Duitse ministerie voor milieu 1600 ton stookolie en 200 ton scheepsdiesel aan boord. Oliebestrijdingsvaartuig ‘Arca’ blijft daarom ook in de buurt. Berdowki legde uit dat de wind nu goed staat. Wanneer deze naar het noordwesten draait, wordt het schip naar de kust geduwd en wordt het ‘onvoorspelbaar’ wat er gebeurt.

Door de brand, die op de bovenste dekken heeft gewoed zijn enkele dekken ingestort. Zo’n 800 auto’s die op de onderste dekken staan lijken nog intact te zijn. De lading zal in de ‘veilige haven’ van boord moeten worden gehaald. Bij Groningen Seaports heeft Koopman Logistics de capaciteit om daar een rol in spelen. Directeur Klaas Koopman zegt nog niet gebeld te zijn om dit uit te voeren.