Beide instanties dragen 150 miljoen bij aan de kredietfaciliteit, die beschikbaar komt voor klanten die interesse hebben in Europese projecten met een groen innovatie-aspect, zoals de bouw van nieuwe schepen of modernisering (retrofitting) van bestaande schepen, en geldt voor zowel de binnenvaart als de zeescheepvaart.
De 300 miljoen euro zal de komende drie jaar geleidelijk worden geïnvesteerd. Het scheepvaartteam van ING leidft en beheert de financieringsverbintenis. De lening staat onder garantie van het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), hart van het Juncker Plan.
‘Het zal geen geheim zijn dat de scheepvaartsector een belangrijke bijdrage levert aan de CO2-uitstoot. Klimaatactie is een van de topprioriteiten van de EIB en dit soort financiering moet worden gezien als een stimulans voor reders om te overwegen zaken anders aan te pakken’, aldus EIB-president Werner Hoyer.
Isabel Fernandez, hoofd van ING Wholesale Banking, voegt daaraan toe: ‘Met de overeenkomst ondersteunen wij onze scheepvaartklanten bij het veranderen van hun bedrijfsmodellen, zodat zij op een steeds duurzamere manier de toekomst tegemoet treden. De ondersteuning blijft van kracht gedurende het hele vergroeningsproces.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?