Piepklein robotbootje vaart Atlantische Oceaan over

scheepvaart

Het is voor het eerst gelukt om een onbemande zeilboot de Atlantische Oceaan over te laten steken.

Dat gebeurde in het kader van de Microtransat Challenge, die sinds de start in 2010 al meer dan twintig mislukte pogingen heeft opgeleverd. Maar eind augustus bereikte het zeilbootje ‘Met’ de Ierse kust, nadat het tachtig dagen eerder uit het Canadese Newfoundland was vertrokken. Daarin legde het vaartuig 5.100 kilometer af, al is het traject eigenlijk maar 3.000 kilometer lang.

Het vaartuig is gebouwd door het Noorse bedrijf Offshore Sensing, dat de ‘Sailbuoy’ op de markt brengt, een varende drone in de vorm van een zeilboot, waarmee waterkwaliteit wordt gemeten. Bij het project waren onder meer het Canadese Centre for Applied Ocean Technology en het Noorse Christan Michelsen Research instituut betrokken.

Overstag

Volgens Offshore Sensing voer de ‘Met’ tijdens de overtocht bijna als een traditionele zeilboot, en moest ze veelvuldig overstag om bij wind tegen vooruitgang te kunnen boeken. Het vaartuig is ontworpen om zo min mogelijk energie te gebruiken. Zo maakt de stuurautomaat gebruik van een batterij die zes maanden voldoende stroom kan leveren en met zonnepanelen kan worden bijgeladen.

Of er plannen zijn om een stap richting schaalvergroting te maken, is nog niet duidelijk. Het reglement van de Microtransat Challenge schrijft een maximale bootlengte van 2,4 meter voor.

Piepklein robotbootje vaart Atlantische Oceaan over | NT

Piepklein robotbootje vaart Atlantische Oceaan over

scheepvaart

Het is voor het eerst gelukt om een onbemande zeilboot de Atlantische Oceaan over te laten steken.

Dat gebeurde in het kader van de Microtransat Challenge, die sinds de start in 2010 al meer dan twintig mislukte pogingen heeft opgeleverd. Maar eind augustus bereikte het zeilbootje ‘Met’ de Ierse kust, nadat het tachtig dagen eerder uit het Canadese Newfoundland was vertrokken. Daarin legde het vaartuig 5.100 kilometer af, al is het traject eigenlijk maar 3.000 kilometer lang.

Het vaartuig is gebouwd door het Noorse bedrijf Offshore Sensing, dat de ‘Sailbuoy’ op de markt brengt, een varende drone in de vorm van een zeilboot, waarmee waterkwaliteit wordt gemeten. Bij het project waren onder meer het Canadese Centre for Applied Ocean Technology en het Noorse Christan Michelsen Research instituut betrokken.

Overstag

Volgens Offshore Sensing voer de ‘Met’ tijdens de overtocht bijna als een traditionele zeilboot, en moest ze veelvuldig overstag om bij wind tegen vooruitgang te kunnen boeken. Het vaartuig is ontworpen om zo min mogelijk energie te gebruiken. Zo maakt de stuurautomaat gebruik van een batterij die zes maanden voldoende stroom kan leveren en met zonnepanelen kan worden bijgeladen.

Of er plannen zijn om een stap richting schaalvergroting te maken, is nog niet duidelijk. Het reglement van de Microtransat Challenge schrijft een maximale bootlengte van 2,4 meter voor.