‘Ever Given’ bron van inspiratie voor kinderboek Flexport-baas

In de marge

Of het een bestseller zal worden, valt nog te bezien, maar met zijn boek over een heel groot schip en een kleine graafmachine heeft de 40-jarige Ryan Petersen, de oprichter, algemeen directeur en grootaandeelhouder van de Amerikaanse expediteur Flexport, zijn debuut gemaakt in de kinderboekenwereld.

Als Petersen zich iets in zijn hoofd haalt, kan het lukken, dat is zeker waar. De Amerikaan rolde acht jaar geleden in de logistiek toen hij motorfietsen importeerde uit China en hij zich ergerde aan de volgens hem rampzalige dienstverlening van expediteurs, en inmiddels heeft zijn expeditiebedrijf, dat sterk leunt op IT, een jaaromzet van 1,3 miljard dollar (2020) en telt het wereldwijd tweeduizend medewerkers.

Voor zijn kinderboek heeft Petersen zich laten inspireren door een andere logistieke ramp: die van het blokkeerschip ‘Ever Given’ dat zich dit voorjaar klem voer in het Suez­kanaal, een logistieke strop waardoor het mondiale containervervoer een week op tilt sloeg.

Mondiale logistiek

‘Het is het verhaal over de kracht van het naïeve optimisme dat onmogelijk geachte hindernissen kan overwinnen’, legt de Flexport-baas uit op Twitter. ‘We volgen het grote schip dat vastzit in het Suezkanaal en leren de kinderen op die manier ook iets over de mondiale logistiek van de containervaart, terwijl de kleine graafmachine miljoenen moet inspireren met zijn enthousiasme en met zijn behulpzame actie. Kinderen in de gehele wereld kunnen zo leren hoe belangrijk het is het juiste te doen, ook al lijkt het erop dat de halve wereld om je lacht.’

Een kinderboek dat de jeugd behalve vermaak ook nog wijze lessen wil bieden over de mondiale logistiek: je moet er maar op komen. Het is onbekend hoeveel exemplaren er al over de toonbank zijn gegaan en of het bij het grote kleine publiek aanslaat. Of er ook nog een vervolg komt, wellicht over de juridische afhandeling van de miljoenenschade rond de ‘Ever Given’, is niet gewis. De topman van Flexport verdient zelf in elk geval geen duit aan zijn eerste kinderboek. Alle verdiensten gaan naar ‘Covid-19’-hulp in India.

Omslag Little Digger

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Ever Given’ bron van inspiratie voor kinderboek Flexport-baas | NT

‘Ever Given’ bron van inspiratie voor kinderboek Flexport-baas

In de marge

Of het een bestseller zal worden, valt nog te bezien, maar met zijn boek over een heel groot schip en een kleine graafmachine heeft de 40-jarige Ryan Petersen, de oprichter, algemeen directeur en grootaandeelhouder van de Amerikaanse expediteur Flexport, zijn debuut gemaakt in de kinderboekenwereld.

Als Petersen zich iets in zijn hoofd haalt, kan het lukken, dat is zeker waar. De Amerikaan rolde acht jaar geleden in de logistiek toen hij motorfietsen importeerde uit China en hij zich ergerde aan de volgens hem rampzalige dienstverlening van expediteurs, en inmiddels heeft zijn expeditiebedrijf, dat sterk leunt op IT, een jaaromzet van 1,3 miljard dollar (2020) en telt het wereldwijd tweeduizend medewerkers.

Voor zijn kinderboek heeft Petersen zich laten inspireren door een andere logistieke ramp: die van het blokkeerschip ‘Ever Given’ dat zich dit voorjaar klem voer in het Suez­kanaal, een logistieke strop waardoor het mondiale containervervoer een week op tilt sloeg.

Mondiale logistiek

‘Het is het verhaal over de kracht van het naïeve optimisme dat onmogelijk geachte hindernissen kan overwinnen’, legt de Flexport-baas uit op Twitter. ‘We volgen het grote schip dat vastzit in het Suezkanaal en leren de kinderen op die manier ook iets over de mondiale logistiek van de containervaart, terwijl de kleine graafmachine miljoenen moet inspireren met zijn enthousiasme en met zijn behulpzame actie. Kinderen in de gehele wereld kunnen zo leren hoe belangrijk het is het juiste te doen, ook al lijkt het erop dat de halve wereld om je lacht.’

Een kinderboek dat de jeugd behalve vermaak ook nog wijze lessen wil bieden over de mondiale logistiek: je moet er maar op komen. Het is onbekend hoeveel exemplaren er al over de toonbank zijn gegaan en of het bij het grote kleine publiek aanslaat. Of er ook nog een vervolg komt, wellicht over de juridische afhandeling van de miljoenenschade rond de ‘Ever Given’, is niet gewis. De topman van Flexport verdient zelf in elk geval geen duit aan zijn eerste kinderboek. Alle verdiensten gaan naar ‘Covid-19’-hulp in India.

Omslag Little Digger

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement