Dat moet ervoor zorgen dat de prijskloof tussen traditionele brandstoffen, vooral zware stookolie en gasolie, en de nieuwe brandstoffen als groene methanol, waterstof en ammoniak wordt gedicht. Enerzijds worden fossiele brandstoffen door zo’n heffing duurder, anderzijds kunnen met de opbrengst ervan via een klimaatfonds de ontwikkeling van nieuwe brandstoffen en de opbouw van bunkervoorzieningen in havens wereldwijd worden gesubsidieerd.

De ICS, waarbij nationale redersverenigingen uit 33 landen zijn aangesloten, heeft het plan ingediend bij de International Maritime Organization (IMO) van de VN. Die zou het klimaatfonds moeten gaan beheren. De ICS laat zich niet uit over de mogelijke hoogte van de voorgestelde duurzaamheidsheffing. Eerder dit jaar pleitte Maersk-topman Søren Skou voor een heffing van 50 dollar op een ton stookolie, die geleidelijk tot 150 dollar zou moeten worden opgetrokken.

Fit for 55

Volgens secretaris-generaal Guy Platten van de ICS blijkt uit ‘talloze studies’ dat een generieke heffing op vervuilende brandstof de meest effectieve manier is om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. De organisatie voelt niets voor de plannen van de Europese Commissie om de scheepvaart onder het systeem van Europese emissierechten (ETS) te scharen.De timing van het initiatief lijkt daarmee samen te hangen.

Het Europees Parlement en de Europese lidstaten buigen zich naar verwachting in de loop van de maand over het Fit for 55-plan dat vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie twee maanden geleden lanceerde. Daarin wordt de scheepvaart binnen, en deels ook van en naar, Europa wel onder het ETS-systeem gebracht.

Platten noemt dat ‘kruimelwerk’ omdat slechts 7,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart eronder zou vallen. Volgens hem zou dat de klimaatonderhandelingen voor de resterende 92,5% van de scheepvaart­emissies ernstig kunnen vertragen. In de Europese plannen moet de uitstoot van de scheepvaart in 2050 met 75% zijn gedaald ten opzichte van 2020.

80%

De ICS stelt alle sectoren van de scheepvaart te vertegenwoordigen en de belangen van meer dan 80% van de wereldvloot te behartigen. Grote vlaggenstaten als China en de Marshall-eilanden zijn echter niet aangesloten. Wel is er een samenwerkingsverband met de Aziatische redersorganisatie ASA.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding