De kustwacht en de National Transportation Safety Board (NTSB) hebben in de haven van Los Angeles een onderzoek uitgevoerd aan boord van de ‘MSC Danit’, die als ‘party of interest’ is aangemerkt. Uit satellietbeelden is gebleken dat dit schip op 25 januari meerdere keren over de San Pedro Bay-pijplijn is gegaan, terwijl het ten anker lag.

Scheur

Daaruit ontsnapte ruim twee weken geleden naar schatting bijna honderd ton ruwe olie. Dankzij een aflandige wind is de olie niet aan land gekomen. Duikers ontdekten dat de pijplijn over een lengte van ruim een kilometer tot dertig meter was verschoven en dat er een scheur van ongeveer dertig centimeter in zat.

Onderzoekers concludeerden dat de pijpleiding waarschijnlijk door een scheepsanker was meegesleurd. Ze stellen dat bewijsmateriaal, waaronder sedimentophoping en aangroei rond de pijpleiding, erop wijst dat er een lange periode gezeten kan hebben tussen het slepen van het anker en het ontstaan van de lekkage.

Dat zou de verklaring kunnen zijn voor de tijdspanne van ongeveer acht maanden tussen het incident met de ‘MSC Damit’ en de olielekkage op 1 oktober. De kustwacht zegt dat MSC alle gelegenheid krijgt om juridisch verweer te voeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding