Dat schrijft het Deense medium Shippingwatch op basis van een marktanalyse gepubliceerd door de Deense marktonderzoekers Nykredit Markets en Alm Brand Markets.

Het B-aandeel van Maersk daalde sinds juni vorig jaar van 14.000 naar 9.500 Deense kronen vandaag. Daardoor is de marktwaarde van het bedrijf sindsdien met een derde gedaald gedaald van 294 miljard DKK (omgerekend 48,7 miljard dollar) naar 194 miljard DKK.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft deze maand de mondiale handelsrelaties op scherp gezet door de invoering van hoger importtarieven op staal en aluminium en de mogelijke invoering van hogere heffingen op Chinese tech- en kledingproducten. ‘Trump’s hogere importheffingen op staal en aluminium zullen niet Maersk-aandeel niet direct beïnvloeden, maar er is niet veel verandering in de wereldhandel nodig voordat de containertarieven hard worden geraakt’, stelt hoofdanalist Michael Friis Jorgensen van Alm Brand Markets. Hij wijst erop dat hoewel verwacht wordt dat de markt in de tweede helft van 2018 verder verbeterd, er veel spanning en nervositeit is.

Volgens Ricky Steen Rasmussen van Nykredit Markets zou zelfs een kleine handelsoorlog al grote gevolgen voor de containervaart kunnen hebben, die nog steeds gekarakteriseerd wordt door een teveel aan tonnage. ‘2018 is het jaar waarin vraag en aanbod weer in balans zouden moeten komen, maar een handelsoorlog kan daar snel verandering in brengen en dat kan de vrachttarieven onder druk zetten’, schrijft hij.

Volgens de analisten reflecteert de flinke waardedaling een gebrek aan vertrouwen in de toekomstvisie van het bedrijf. Maersk werd onlangs opgesplitst in een transport- en energietak, waarna alle energiegerelateerde bedrijven zijn of nog worden afgestoten. Het bedrijf wil zich volledig richten op het containertransport en uitgroeien tot een ‘integrator’  van alle aanverwante diensten. Klaarblijkelijk is het de aandeelhouders niet duidelijk wat de rederij daar mee bedoelt of hoe het die rol wil bereiken. ‘Investeerders verlieten de laatste aandeelhoudersdag in februari niet met het gevoel dat er vlaggen voor de toekomst waren uitgezet’, stelt Jorgensen. ‘Het leek alsof Maersk’s raad van bestuur ook niet helemaal zeker is wat de toekomst zal brengen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement