Het ministerie verwacht dat daardoor de harde concurrentie tussen de lokale rederijen onderling vermindert. Dat melden lokale media. Seoul ziet belang in het hebben van een lokale rederij voor de im- en export van het land.

Met het faillissement van Hanjin Shipping nog vers in het geheugen, is de regering vastberaden om HMM te helpen overleven. Zo heeft de rederij grote sommen geld gekregen voor de aanschaf van twintig ultragrote containerschepen, die de operationele kosten moeten verlagen.

Hanjin Shipping

HMM wist eenzelfde lot als Hanjin Shipping te voorkomen door eerder te reorganiseren, waardoor de rederij er in slaagde om dure charterovereenkomsten open te breken en zijn schulden te saneren.

De rederij blijft echter verlies lijden als gevolg van moeilijke marktomstandigheden en stijgende brandstofkosten. Met het voorstel om SM Line’s trans-Pacifische diensten onder HMM te scharen, lijkt Seoul een herhaling van het Hanjin-debacle te willen voorkomen.

SM Line

SM Line Corporation is opgericht in 2016 door de bulkrederij Korea Line Corporation, dat in het nakende faillissement van Hanjin Shipping een kans zag om zijn scheepvaartportfolio te diversifiëren.

De rederij wist HMM in een strijd om Hanjin’s trans-Pacifische portfolio af te troeven. Omdat aandeelhouders het te riskant vonden om de nieuw aangekochte business onder KLC te scharen, werd de nieuwe containerrederij SM Line opgericht.

SM Line is altijd geïnteresseerd geweest in samenwerking met HMM en heeft twee keer publiekelijk om samenwerking verzocht, maar laatstgenoemde moest daar niets van weten. De rederij biedt naast twee trans-Pacifische diensten ook negen intra-Aziatische diensten aan. Dit gebeurt zowel met eigen als met gecharterde schepen evenals slotovereenkomsten met kleinere Zuid-Koreaanse operators.

Brussel

Als Seoul inderdaad aanstuurt op een samengaan van de rederijen, wat HMM tegenover vakblad Splash ontkent, zal dat in Europa tot verder ongenoegen leiden. De Europese redersorganisatie ECSA liet zich recent hard uit over de staatssteun die het land aan zijn rederijen en scheepswerven verleend.

De Zuid-Koreaanse regering houdt daarmee de overcapaciteit in de sector in stand, zegt secretaris-generaal Martin Dorsman. Eurocommissaris voor Handel Cecilia Malmström heeft gezegd die steun internationaal internationaal bespreekbaar te maken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement