Fredrik Östman van Wärtsilä Marine Business heeft daar wel een idee voor: ‘Met deze tanks kunnen we ook schone brandstoffen vervoeren en bijvoorbeeld ook water. Er komen zoveel verschillende soorten brandstoffen aan. Die moeten ook verscheept worden. Van schone brandstoffen kunnen we vaste blokken maken, door er bepaalde ingrediënten aan toe te voegen of door twee heel verschillende brandstoffen te mixen die niet in elkaar overgaan. Maar tanks hoeven niet per se te blijven varen, je kunt ze ook gebruiken voor de opslag van allerlei soorten goederen. Een andere mogelijkheid is dat ze offshore energiecentrales worden.’

Tankers hergebruiken als energiecentrales? Andrew Deaner van ShipEco Marine is daar al mee bezig: ‘Golfenergie wordt nog amper gebruikt en gewonnen. Dat komt vooral doordat dit dicht bij de kust wordt gezocht. Met een tanker kun je midden op zee golven opvangen. Die zijn veel krachtiger dan bij de kust. In de tankers kun je de energie opslaan en die naar het vaste land brengen. Zo’n tanker is ook redelijk flexibel. Mocht het te hard gaan stormen, dan kun je uitwijken.’

‘We zijn al bezig om de eerste tankers om te bouwen. De testen zijn al gedaan, het is nu een kwestie van proberen en gaan doen. Turbines die in het midden van het schip geplaatst worden, draaien door de luchtdruk van de golven. Met de energie die dan vrijkomt, kunnen we andere producten maken. We zijn nu bezig met het maken van vloeibare lucht. Dat biedt perspectief als opslagvorm voor energie. Maar je kunt ook bijvoorbeeld een chocoladefabriek op een tanker zetten, die dan meteen de gewonnen energie in gebruik neemt om er producten van te maken.’

Woestijn

Wat kan er nog meer met tankers? Ook Sigmund Larsen van EnviroNor is bezig om iets wat een groot probleem kan zijn, om te buigen in een enorme mogelijkheid. ‘In Dubai zag ik dat vervuild water wordt opgehaald en vervolgens in de woestijn gedumpt wordt. Maar dat is voor veel chauffeurs te ver. Dus de verwerkers van dit water dumpen het veel dichterbij, namelijk vlak buiten de stad. Stel dat er heel dicht bij de stad schepen liggen waar het vervuilde water naar toe kan worden gebracht en die het vervolgens kunnen zuiveren? Dat zou iedereen een hoop schelen. Het verbouwen van een tanker kan wel een jaar in beslag nemen, maar daarna kan het nog veertig jaar mee. Dat is beter dan dat de tanker op een schroothoop terechtkomt.’

Ook Mark Presson van Star of Hope ziet daar wat in: ‘We kunnen gebieden waar een ramp gebeurd is, voorzien van water met deze tanks. Bijvoorbeeld als er ergens een aardbeving is geweest of zoals nu met de branden in Australië. Een tanker kunnen we zo ombouwen dat die zeewater drinkbaar kan maken. Daarnaast kan een tanker varen in een gebied met vervuild water, waar het vervuilde water aan boord schoongemaakt wordt. Dit zou in rivieren in dichtbevolkte gebieden in China een uitkomst kunnen zijn. Daar is de bevolking afhankelijk van water uit die rivieren die vaak erg vervuild zijn.’

Hij werkt samen met Larsen van EnviroNor aan dit project. ‘We hebben meerdere soorten schepen ontworpen waarmee we water kunnen schoonmaken. In vervuilde wateren kunnen we het water behandelen en schoon weer terug laten vloeien. Om dit soort grote klussen aan te kunnen, hebben we tankers nodig. Vooral omdat daarin al met vloeibare stoffen gewerkt werd’, meldt Larsen.

Zwart goud

Hij heeft nog geen aanvraag voor een schip binnengekregen, ‘maar als die komt, hebben wij in twaalf tot vijftien maanden een kant-en-klare tanker voor dit doel. Het is wel erg kostbaar, zeker als je een schip niet voortdurend in hoeft te zetten. Ik denk dat er daarom nog geen vraag naar is geweest, maar de plannen en het draaiboek liggen klaar’, aldus Larsen.

Uit Nederland komen de bedenkers van een heel andere herbestemming voor tankers, namelijk complete dorpen. Chris Collaris van het gelijknamige architectenbureau licht toe: ‘Wij noemen dit het zwarte goud, het herbestemmen van tankers in hotels en winkelcentra vlak voor de kust. We bouwen een loopbrug naar de tanker zodat iedereen erop en eraf kan. De tankers zijn het perfecte icoon voor de geschiedenis van de Arabische oliestaten. Daarnaast zijn ze zo enorm groot dat er gemakkelijk zes verdiepingen in passen. In die tankers kun je ook researchcentra, scholen, ziekenhuizen en winkelcentra samenbrengen. Dat zou een hele andere bron van inkomsten voor deze landen kunnen zijn. Op een tanker kan een heel dorp gebouwd worden met bovenop ruimte voor landbouw, veeteelt en recreatie.’

Voor dit idee was aanvankelijk veel interesse vanuit de westerse landen, maar vanuit het Midden-Oosten zelf bleven aanvragen uit. ‘Blijkbaar zien zij dit niet zo zitten, terwijl het ons een goed idee lijkt om datgene te gebruiken wat deze landen zo rijk heeft gemaakt. Vorige maand kwam er nog een aanvraag uit Saoedi-Arabië binnen voor meer informatie. Dat is nogal een eind hier vandaan. Daarom stellen wij flinke voorwaarden voordat we aan zoiets beginnen. Op die manier doen we een voorselectie, want aan alleen gelukszoekers hebben wij niets. Daarvoor hebben we het veel te druk’, reageert Collaris.

Seattle

Zijn er ook ideeën die niet kunnen? In de Amerikaanse stad Seattle kwam de republikeinse politicus Jesse Young in 2015 met een bijzonder idee om tankers en dan vooral vliegdekschepen te hergebruiken als tolbrug naar een schiereiland. Twee of meer schepen zouden in elkaars verlengde samen een brug vormen. Dat plan werd al snel als te duur en vooral overbodig afgeschoten. Met twee bruggen in de buurt, is een (overigens spectaculaire) brug niet nodig en veel te kostbaar. Hergebruik van tankers is mogelijk als ze heel goed schoongemaakt worden voor ze een volgend leven gaan leiden.