MCS was naar de FMC gestapt omdat containerrederijen volgens het bedrijf amper nog bereid zijn om contracten af te sluiten met doorsnee Amerikaanse ladingaanbieders. De rederijen concentreren zich, zo klagen meer Amerikaanse bedrijven, liever op lucratieve ladingstromen van Aziatische exporteurs. En zelfs rederijen die nog wel bereid waren geweest om met het Amerikaanse woonartikelenbedrijf een contract af te sluiten, vervoerden volgens MCS in de praktijk minder vracht dan ze contractueel hadden toegezegd. Cosco was een van die rederijen, samen met de Zwitserse rederij MSC. Die kreeg van bijna-naamgenoot MCS deze zomer eveneens een aanklacht aan de broek. MSC verklaarde destijds geschokt te zijn door de aantijgingen van haar Amerikaanse klant en zei te bestuderen of die mogelijk van laster kon worden beschuldigd.

Goedkeuring

Het vredesakkoord dat Cosco en de woonartikelenleverancier nu met elkaar gesloten hebben, is ter goedkeuring voorgelegd aan de FMC, die blij is dat de twee partijen zelf tot een schikking zijn gekomen. De overeenkomst voorkomt volgens de toezichthouder een langdurig en duur juridisch proces. De andere aangeklaagde rederij, MSC, is niet betrokken bij de deal. Wat Cosco en de verlader precies hebben afgesproken, blijft volgens de FMC geheim ‘omdat dit soort schikkingen vaak gevoelige commerciële informatie bevat’.

De FMC maakte woensdag verder bekend dat ze haar goedkeuring heeft gegeven aan twee ‘initiatieven’ van Rebecca F. Dye, de Amerikaanse commissaris die onderzoek doet naar mogelijke onoorbaarheden in de internationale containerlijnvaart, om betere instrumenten in handen te geven aan verladers die willen klagen over de demurrage & detention-kosten die rederijen bij hen in rekening brengen.

Toevallig weet het transportmedium The Loadstar op zijn beurt net te melden, dat Eucatex North America, een Amerikaans bedrijf dat handelt in allerlei huisbenodigdheden (verf, vloeren, deuren), bij de FMC een klacht heeft ingediend tegen de Franse rederij CMA CGM vanwege te hoge demurrage & detention-kosten die het voor 43 containers moest betalen. De Amerikaanse verlader zou 270.000 dollar terugeisen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding