‘De verwachting dat de markt zich zal normaliseren op een aanzienlijk hoger niveau dan voorheen, is alleen maar sterker geworden’, zei Skou in een toelichting op de kwartaalcijfers. Hij baseert dit op de ‘consolidatie’ die de afgelopen jaren in de containervaart heeft plaatsgevonden. Daardoor staat de sector er volgens hem veel beter voor dan voorheen.

Dalende trend

Hij gaat er wel van uit dat de huidige dalende trend van de containertarieven zal doorzetten, maar is niet bang voor een harde klap. ‘Het is waarschijnlijker dat de markt geleidelijk tot rust komt’, aldus Skou. Hij gaat er vanuit dat de markt de komende jaren zal normaliseren, maar wel op een hoger niveau dan voorheen. In ieder geval tot 2025 voorspelt hij ‘een solide ontwikkeling van de inkomsten in de sector, ondanks een mogelijke krimp van de markt’.

Wel spreekt hij van ‘economische tegenwind’ als gevolg van de sterk afkoelende economie in Europa en de VS. Voorlopig heeft de Deense rederij weinig te vrezen omdat ze de afgelopen twee jaar haar kaarten heeft gezet op contractvervoer tegen vaste prijzen. Dat is nu 71% van het totale volume en 28% is voor meerdere jaren vastgelegd. Volgens Skou is een groot deel van de contracten in de eerste helft van het jaar verlengd tot in 2023 en zijn de tarieven daarbij niet verlaagd.

In de eerste helft van het jaar lagen de tarieven gemiddeld 950 dollar per teu hoger dan vorig jaar. De omzet van de containervaart steeg in het tweede kwartaal met bijna 60% tot 17,4 miljard dollar en de operationele winst kwam deze divisie kwam uit op 9,6 miljard dollar. Het concern verwacht voor het hele jaar een operationele winst van 37 miljard dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement