Hoewel de Russische agressie jegens Oekraïne, Covid-19 en allerhande supply chain-problemen volgens Hapag-Lloyd onzekere factoren blijven, rekent de rederij er nog steeds op dat de ebitda over het hele jaar uitkomt op ergens tussen de 18,2 en 20,21 miljard euro.

Topjaar

In 2020 bedroeg de brutowinst 10,9 miljard euro en in het pre-coronajaar 2019 was die nog vele malen lager: 2,7 miljard euro. Dat 2022 financieel zo’n topjaar is voor de rederij is volgens ceo Rolf Habben Jansen te danken aan de containertarieven. Ze mogen dan al wel maanden aan het dalen zijn, maar historisch gezien hebben de prijzen dit jaar over het algemeen op een hoog niveau gelegen. Voor de nabije toekomst blijft de ceo optimistisch: ‘Onze sterke balanspositie zal ons helpen om zelfs in moeilijkere wateren op koers te blijven.’

De eerste negen maanden is de containerlijnvaart volgens Habben Jansen veelvuldig geplaagd door verstoringen in de internationale supply chains, die vertragingen tot gevolg hadden, maar door de recent afnemende vraag naar containervervoer kwam er aan het einde van het derde kwartaal volgens de Nederlandse ceo van het Duitse bedrijf wel een ‘lichte verbetering in het tekort aan beschikbare transportcapaciteit’. Wat de supply chain-problemen in de wereld betreft, zegt de ceo te verwachten dat de situatie zich de komende maanden verder gaat stabiliseren.

Habben Jansen stelt dat investeringen in terminal-infrastructuur ‘een heel belangrijke focus’ blijven voor Hapag-Lloyd. Deze herfst nam het bedrijf al de terminalactiviteiten over van SM SAAM uit Chili en nam het in Italië een belang in de Spinelli Group.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement