70% minder scheepsverkeer in Rode Zee door aanvallen Houthi’s

Omvaren via Zuid-Afrika

Het aantal schepen dat om Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika vaart, is met 85 procent gestegen sinds de eerste helft van december, meldt directeur Steve Gordon van onderzoeksbureau Clarksons. Veel rederijen varen tegenwoordig van en naar Azië via Zuid-Afrika, omdat Houthi-rebellen uit Jemen regelmatig schepen in de Rode Zee aanvallen.

De route langs Kaap de Goede Hoop is zo’n 6.000 kilometer en 8 tot 15 dagen langer dan door het Suezkanaal. Foto: Shutterstock

Via de Rode Zee en de Golf van Aden varen dan ook een stuk minder schepen, ziet Clarksons. Het zeeverkeer daalde er met 70 procent. Vooral containerschepen en aardgastankers varen nog nauwelijks via deze belangrijke en veel kortere route. Sinds december vaart slechts ongeveer een derde van de tankers die ruwe olie vervoeren nog via de Rode Zee.

De Houthi’s vallen schepen aan als vergelding voor steun aan Israël in de oorlog in Gaza. Vorige week kwamen voor het eerst zeelieden om bij een raketaanval. Dat waren drie bemanningsleden van een vrachtschip dat voor de kust van Jemen werd aangevallen.

70% minder scheepsverkeer in Rode Zee door aanvallen Houthi’s | NT

70% minder scheepsverkeer in Rode Zee door aanvallen Houthi’s

Omvaren via Zuid-Afrika

Het aantal schepen dat om Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika vaart, is met 85 procent gestegen sinds de eerste helft van december, meldt directeur Steve Gordon van onderzoeksbureau Clarksons. Veel rederijen varen tegenwoordig van en naar Azië via Zuid-Afrika, omdat Houthi-rebellen uit Jemen regelmatig schepen in de Rode Zee aanvallen.

De route langs Kaap de Goede Hoop is zo’n 6.000 kilometer en 8 tot 15 dagen langer dan door het Suezkanaal. Foto: Shutterstock

Via de Rode Zee en de Golf van Aden varen dan ook een stuk minder schepen, ziet Clarksons. Het zeeverkeer daalde er met 70 procent. Vooral containerschepen en aardgastankers varen nog nauwelijks via deze belangrijke en veel kortere route. Sinds december vaart slechts ongeveer een derde van de tankers die ruwe olie vervoeren nog via de Rode Zee.

De Houthi’s vallen schepen aan als vergelding voor steun aan Israël in de oorlog in Gaza. Vorige week kwamen voor het eerst zeelieden om bij een raketaanval. Dat waren drie bemanningsleden van een vrachtschip dat voor de kust van Jemen werd aangevallen.