Volgens het oorspronkelijke voorstel zou de meldplicht moeten gaan gelden voor schepen vanaf 5.000 bruto ton, wat overeen komt met zo’n 90% van alle schepen in Europese wateren. Een aantal parlementsleden dringt aan op een ondergrens van 400 ton, waardoor de dekkingsgraad zou oplopen tot 98%.

Met het instellen van een regionale meldplicht wil Brussel de wereldwijde International Maritime Organization aansporen om verdergaande maatregelen in te voeren om de lucht verontreiniging door de zeescheepvaart aan te pakken.

De vraag is nog of de meldplicht, als die er komt, beperkt blijft tot CO2-emissies. Een aantal parlementariërs dringt er op aan om NOx, stikstofoxiden, in het systeem op te nemen. De sector zelf reageert afhoudend. Duitse reders hebben al gewaarschuwd voor een bureaucratisch gedrocht dat z’n doel voorbij schiet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement