De IMO heeft afgesproken dat de internationale scheepvaart in het jaar 2050 de uitstoot van broeikasgassen moet hebben gehalveerd in vergelijking met 2008. Een door Frankrijk geleide delegatie, die wordt gesteund door 120 rederijen, heeft eerder dit jaar opgeroepen om verplichte snelheidslimieten in te voeren om dat doel te behalen.

Echter, rederijen die juist hebben geïnvesteerd om hun schepen harder te laten varen, zien dat absoluut niet zitten. Het plan van Bimco om het motorvermogen van schepen aan banden te leggen, is volgens Maersk een goed alternatief voor de snelheidsbeperking.

Voortstuwingstechnologie

‘Daarmee beloon je de meest efficiënte schepen. En daarnaast wordt de sector gestimuleerd om de investeren in CO2-neutrale voortstuwingstechnologieën’, aldus Maersk tegenover het Deense vakblad ShippingWatch. Het voorstel van Bimco wordt later deze maand tijdens een vergadering van de IMO in London besproken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement