Instagram

Binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is een principeakkoord bereikt over het invoeren van maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, inclusief een CO2-heffing. Lees het artikel hier. 

DP World voegt zijn twee Europese multimodale operators Unifeeder Shortsea en P&O Ferrymasters en ‘met onmiddellijke ingang’ samen onder de naam van de laatste. Lees het hele artikel hier.

Het Europees Parlement stuurt aan op een vervroegde uitbreiding van het emissiehandelssysteem (ETS) naar het goederenvervoer over de weg, wat tot nog duurdere diesel zal zorgen. Consumenten blijven tot 2029 vrijgesteld van deze brandstoftaks. Lees het artikel hier. 

Het Europees Parlement wil driekwart van de toekomstige CO2-heffing voor de scheepvaart via een fonds, het Ocean Fund, teruggeven aan de sector. Lees het hele artikel hier

De langverwachte aanschafsubsidie voor e-trucks is op de eerste dag al bijna drie keer overtekend. Vervoerders hebben in totaal voor ruim 35 miljoen euro aangevraagd, terwijl er voor heel 2022 het schamele bedrag van 13,5 miljoen euro beschikbaar is. Lees het artikel hier.

Europa gaat vol gas richting de waterstofeconomie. En Rotterdam moet daarbij een significant deel van de benodigde import voor haar rekening nemen. Dat maakte Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie, dinsdagochtend duidelijk tijdens een waterstofcongres in het Rotterdamse Ahoy. ‘Hydrogen rocks’, aldus Timmermans. Lees het hele artikel hier.

Waberer’s houdt zich behoorlijk staande in het eerste kwartaal. De omzet van het Hongaarse transportbedrijf steeg naar 158 miljoen euro, bijna 12% meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat maakte echter pas op de plaats en de winst viel fors lager uit. Lees het artikel hier.

De benodigde infrastructuur voor het laden van elektrische trucks en het tanken van waterstof in Europa dreigt niet op orde te komen. Transport- en milieuorganisaties waarschuwen dat de doelen daarvoor zullen sneuvelen in het Europese wetgevingsproces en luiden de noodklok. Lees hier het hele artikel.

De transportcommissie van Europees Parlement (TRAN) keert zich tegen uitbreiding van de emissiehandel naar het wegtransport. Daarmee verliest Brussel een belangrijke eerste slag voor het doorvoeren van deze brandstoftaks. Lees hier het hele artikel.

De Zwitserse netwerkexpediteur Kuehne + Nagel (K+N) zag de nettowinst over het eerste kwartaal van dit jaar omhoog schieten met 162% naar 811 miljoen euro. Daarmee lijkt het de vrachtmultinational net als vorig jaar koers te zetten naar een nieuw winstrecord. Lees hier het hele artikel.

Havenbedrijf Rotterdam (HbR) houdt er rekening mee dat de oorlog in Oekraïne dit jaar leidt tot een forse dip in de overslag. Lees hier het hele artikel

Europese havens beginnen het effect van de lockdowns in China steeds meer te merken door de toenemende vertragingen voor het vervoer per schip vanuit Chinese havens. Dit blijkt uit data van visibilityplatform project44. Lees hier het hele artikel.

De Franse rederij CMA CGM wordt met de koop van Gefco de nummer drie in Europa op het gebied van contractlogistiek. Het overnemen van de Franse expediteur, waaronder het 75%-belang van het Russische RZD, was voor de rederij verder een koopje. Lees hier het hele artikel.

Containerlading doet er gemiddeld nu 123 dagen over om de reis te maken van Aziatische exporteur naar Europese importeur, en dat is een nieuw record, zegt de Amerikaanse expediteur Flexport, die de duur van de containertransporten op de voet volgt via zijn Ocean Timeliness Indicator (OTI). Lees hier het hele artikel.

Fraude met overuren bij Havenbedrijf Rotterdam

Een medewerker van het Havenbedrijf Rotterdam die voor bijna 100.000 euro aan overuren declareerde, is terecht op staande voet ontslagen. Hij moet nagenoeg alle onterecht betaalde overuren plus rente terugbetalen, zo heeft de rechter bepaald. Ook draait hij op voor de juridische kosten. Lees hier het hele artikel.

Instagram | NT

Instagram

Binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is een principeakkoord bereikt over het invoeren van maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, inclusief een CO2-heffing. Lees het artikel hier. 

DP World voegt zijn twee Europese multimodale operators Unifeeder Shortsea en P&O Ferrymasters en ‘met onmiddellijke ingang’ samen onder de naam van de laatste. Lees het hele artikel hier.

Het Europees Parlement stuurt aan op een vervroegde uitbreiding van het emissiehandelssysteem (ETS) naar het goederenvervoer over de weg, wat tot nog duurdere diesel zal zorgen. Consumenten blijven tot 2029 vrijgesteld van deze brandstoftaks. Lees het artikel hier. 

Het Europees Parlement wil driekwart van de toekomstige CO2-heffing voor de scheepvaart via een fonds, het Ocean Fund, teruggeven aan de sector. Lees het hele artikel hier

De langverwachte aanschafsubsidie voor e-trucks is op de eerste dag al bijna drie keer overtekend. Vervoerders hebben in totaal voor ruim 35 miljoen euro aangevraagd, terwijl er voor heel 2022 het schamele bedrag van 13,5 miljoen euro beschikbaar is. Lees het artikel hier.

Europa gaat vol gas richting de waterstofeconomie. En Rotterdam moet daarbij een significant deel van de benodigde import voor haar rekening nemen. Dat maakte Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie, dinsdagochtend duidelijk tijdens een waterstofcongres in het Rotterdamse Ahoy. ‘Hydrogen rocks’, aldus Timmermans. Lees het hele artikel hier.

Waberer’s houdt zich behoorlijk staande in het eerste kwartaal. De omzet van het Hongaarse transportbedrijf steeg naar 158 miljoen euro, bijna 12% meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat maakte echter pas op de plaats en de winst viel fors lager uit. Lees het artikel hier.

De benodigde infrastructuur voor het laden van elektrische trucks en het tanken van waterstof in Europa dreigt niet op orde te komen. Transport- en milieuorganisaties waarschuwen dat de doelen daarvoor zullen sneuvelen in het Europese wetgevingsproces en luiden de noodklok. Lees hier het hele artikel.

De transportcommissie van Europees Parlement (TRAN) keert zich tegen uitbreiding van de emissiehandel naar het wegtransport. Daarmee verliest Brussel een belangrijke eerste slag voor het doorvoeren van deze brandstoftaks. Lees hier het hele artikel.

De Zwitserse netwerkexpediteur Kuehne + Nagel (K+N) zag de nettowinst over het eerste kwartaal van dit jaar omhoog schieten met 162% naar 811 miljoen euro. Daarmee lijkt het de vrachtmultinational net als vorig jaar koers te zetten naar een nieuw winstrecord. Lees hier het hele artikel.

Havenbedrijf Rotterdam (HbR) houdt er rekening mee dat de oorlog in Oekraïne dit jaar leidt tot een forse dip in de overslag. Lees hier het hele artikel

Europese havens beginnen het effect van de lockdowns in China steeds meer te merken door de toenemende vertragingen voor het vervoer per schip vanuit Chinese havens. Dit blijkt uit data van visibilityplatform project44. Lees hier het hele artikel.

De Franse rederij CMA CGM wordt met de koop van Gefco de nummer drie in Europa op het gebied van contractlogistiek. Het overnemen van de Franse expediteur, waaronder het 75%-belang van het Russische RZD, was voor de rederij verder een koopje. Lees hier het hele artikel.

Containerlading doet er gemiddeld nu 123 dagen over om de reis te maken van Aziatische exporteur naar Europese importeur, en dat is een nieuw record, zegt de Amerikaanse expediteur Flexport, die de duur van de containertransporten op de voet volgt via zijn Ocean Timeliness Indicator (OTI). Lees hier het hele artikel.

Fraude met overuren bij Havenbedrijf Rotterdam

Een medewerker van het Havenbedrijf Rotterdam die voor bijna 100.000 euro aan overuren declareerde, is terecht op staande voet ontslagen. Hij moet nagenoeg alle onterecht betaalde overuren plus rente terugbetalen, zo heeft de rechter bepaald. Ook draait hij op voor de juridische kosten. Lees hier het hele artikel.