Instagram

Na een mislukte poging om het Italiaanse ITA Airways over te nemen, richt MSC nu een eigen luchtvrachtdivisie op.

APM Terminals (APMT) heeft het definitieve besluit over de uitbreiding van zijn terminal aan de Amaliahaven op de Maasvlakte onder druk van stijgende materiaalkosten uitgesteld tot het eind van het jaar. Lees hier het hele verhaal.

De Rotterdamse haven heeft in de eerste eerste helft van het jaar ruim 233 miljoen ton lading overgeslagen, 0,8% meer dan vorig jaar. Wel kreeg ook hier de containeroverslag een fikse dreun. Dat heeft Havenbedrijf Rotterdam (HbR) vrijdag bekendgemaakt.

Binnenstedelijk bouwen kan goedkoper en duurzamer door gebruik te maken van bouwhubs. Volgens Ron Frazer, directeur bij VolkerWessels Materieel & Logistiek, liegen de resultaten die zijn bedrijf met zijn hubs boekt er niet om. Door meer regie en het slim bundelen van lading kan meer dan twee derde van alle ritten worden geschrapt, zo vertelde hij tijdens Inspiratiesessie Bouwlogistiek in Utrecht. Toch blijft echte opschaling van het concept tot nu toe uit.

De eigendomsstructuur bij Waberer’s gaat flink op de schop. De schoonzoon van de Hongaarse premier Viktor Orbán, István Tiborcz, neemt een belang van 21% in het transportbedrijf. Samen met enkele andere grote aandeelhouders wil hij vervolgens nog meer aandelen verwerven.

De torenhoge luchtvrachttarieven deden vorig jaar wonderen voor de luchtvrachtomzet van Schiphol. Dat toont de nieuwste editie van de IATA top 100, de lijst die Nieuwsblad Transport elk jaar samenstelt aan de hand van vertrouwelijke statistieken van vrachtboekingen via IATA Cass. De exportomzet nam met ruim 60% toe naar bijna 2 miljard euro. Qua volume was er een groei van ruim 9% naar 612.000 ton.

Transportbedrijven hadden maandag en dinsdag veel last van de boerenacties. Uit protest tegen de stikstofplannen van het kabinet blokkeerden boze boeren snelwegen door het hele land, waardoor lange files ontstonden. Vervoerders hadden zo grote moeite om op tijd op hun bestemming te komen.

De vrachtsector op Schiphol (ACN) wil een vrachtpool met een gegarandeerd aantal van 20.000 vrachtvluchten als de regering het totale aantal vliegbewegingen op Schiphol vanaf november 2023 inderdaad reduceert met 60.000 naar 440.000 vliegbewegingen.

Maersk-topman Søren Skou voorziet een kentering in de lijnvaartmarkt. Vanaf augustus slaat de balans tussen de vrachtcapaciteit en het ladingaanbod om en gaan de tarieven sterker dalen. Het betekent echter niet dat het gedaan is met de monsterwinsten van de rederijen, reageert policy manager Rogier Spoel van verladersorganisatie Evofenedex. Door te sturen op capaciteit, weten de rederijen de markt volgens hem nog steeds naar hun hand te zetten..

Het tekort aan chauffeurs blijft oplopen. In Europa gaat het dit jaar om een toename van 40%, blijkt uit een enquête door de internationale transportorganisatie IRU.

Albert Heijn stapt versneld over op elektrisch transport. Wat betekent dat voor de vervoerders waar het bedrijf mee werkt? Wie betaalt wat? En is er eigenlijk wel voldoende netcapaciteit? NT ging in gesprek met Peter Leegstraten, manager transport expertise bij Albert Heijn, over de eerste ervaringen van zijn bedrijf met elektrische trucks en de hoofdbrekens bij AH over de aanleg van voldoende laadinfrastructuur. Bekijk de uitzending van NT TV hier.

Spoorvervoerders worden niet gecompenseerd voor de 12% hogere gebruiksvergoeding voor het spoor en de hogere kosten voor ERTMS. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen laat weten voorlopig weinig mogelijkheden te zien voor extra financiële compensatie.

De transportministers van de EU-lidstaten zien weinig in de Europese plannen voor een dicht netwerk van laadinfrastructuur. In een gezamenlijk standpunt stellen zij dat het grootste deel van de Europese hoofdcorridors het zonder zal moeten doen. Lees het artikel hier.

De door de Amerikaanse maritieme toezichthouder FMC aangestelde ‘fact finding officer’ Rebecca F. Dye, die eind 2020 de opdracht kreeg om te onderzoeken of de internationale containerrederijen zondigen tegen de Amerikaanse Shipping Act, heeft haar eindrapport gepubliceerd. Ze concludeert daarin dat de containertarieven wel degelijk op rechtmatige wijze tot stand komen. Lees het artikel hier.

Prijs jaarcontract containervaart explodeert: nu zelfs 2,5 keer hoger. Lees het artikel hier.  

Binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is een principeakkoord bereikt over het invoeren van maatregelen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, inclusief een CO2-heffing. Lees het artikel hier. 

DP World voegt zijn twee Europese multimodale operators Unifeeder Shortsea en P&O Ferrymasters en ‘met onmiddellijke ingang’ samen onder de naam van de laatste. Lees het hele artikel hier.

Het Europees Parlement stuurt aan op een vervroegde uitbreiding van het emissiehandelssysteem (ETS) naar het goederenvervoer over de weg, wat tot nog duurdere diesel zal zorgen. Consumenten blijven tot 2029 vrijgesteld van deze brandstoftaks. Lees het artikel hier. 

Het Europees Parlement wil driekwart van de toekomstige CO2-heffing voor de scheepvaart via een fonds, het Ocean Fund, teruggeven aan de sector. Lees het hele artikel hier

De langverwachte aanschafsubsidie voor e-trucks is op de eerste dag al bijna drie keer overtekend. Vervoerders hebben in totaal voor ruim 35 miljoen euro aangevraagd, terwijl er voor heel 2022 het schamele bedrag van 13,5 miljoen euro beschikbaar is. Lees het artikel hier.

Europa gaat vol gas richting de waterstofeconomie. En Rotterdam moet daarbij een significant deel van de benodigde import voor haar rekening nemen. Dat maakte Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie, dinsdagochtend duidelijk tijdens een waterstofcongres in het Rotterdamse Ahoy. ‘Hydrogen rocks’, aldus Timmermans. Lees het hele artikel hier.

Waberer’s houdt zich behoorlijk staande in het eerste kwartaal. De omzet van het Hongaarse transportbedrijf steeg naar 158 miljoen euro, bijna 12% meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat maakte echter pas op de plaats en de winst viel fors lager uit. Lees het artikel hier.

De benodigde infrastructuur voor het laden van elektrische trucks en het tanken van waterstof in Europa dreigt niet op orde te komen. Transport- en milieuorganisaties waarschuwen dat de doelen daarvoor zullen sneuvelen in het Europese wetgevingsproces en luiden de noodklok. Lees hier het hele artikel.

De transportcommissie van Europees Parlement (TRAN) keert zich tegen uitbreiding van de emissiehandel naar het wegtransport. Daarmee verliest Brussel een belangrijke eerste slag voor het doorvoeren van deze brandstoftaks. Lees hier het hele artikel.

De Zwitserse netwerkexpediteur Kuehne + Nagel (K+N) zag de nettowinst over het eerste kwartaal van dit jaar omhoog schieten met 162% naar 811 miljoen euro. Daarmee lijkt het de vrachtmultinational net als vorig jaar koers te zetten naar een nieuw winstrecord. Lees hier het hele artikel.

Havenbedrijf Rotterdam (HbR) houdt er rekening mee dat de oorlog in Oekraïne dit jaar leidt tot een forse dip in de overslag. Lees hier het hele artikel

Europese havens beginnen het effect van de lockdowns in China steeds meer te merken door de toenemende vertragingen voor het vervoer per schip vanuit Chinese havens. Dit blijkt uit data van visibilityplatform project44. Lees hier het hele artikel.

De Franse rederij CMA CGM wordt met de koop van Gefco de nummer drie in Europa op het gebied van contractlogistiek. Het overnemen van de Franse expediteur, waaronder het 75%-belang van het Russische RZD, was voor de rederij verder een koopje. Lees hier het hele artikel.

Containerlading doet er gemiddeld nu 123 dagen over om de reis te maken van Aziatische exporteur naar Europese importeur, en dat is een nieuw record, zegt de Amerikaanse expediteur Flexport, die de duur van de containertransporten op de voet volgt via zijn Ocean Timeliness Indicator (OTI). Lees hier het hele artikel.

Fraude met overuren bij Havenbedrijf Rotterdam

Een medewerker van het Havenbedrijf Rotterdam die voor bijna 100.000 euro aan overuren declareerde, is terecht op staande voet ontslagen. Hij moet nagenoeg alle onterecht betaalde overuren plus rente terugbetalen, zo heeft de rechter bepaald. Ook draait hij op voor de juridische kosten. Lees hier het hele artikel.